Rio de Janeiro, van Copacabana tot favela - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van mauritsfrisobrazilie - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro, van Copacabana tot favela - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van mauritsfrisobrazilie - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro, van Copacabana tot favela

Door: Friso en Maurits

27 Juni 2015 | Brazilië, Rio de Janeiro

Lieve lezers, hierbij dan eindelijke onze eerste post vanuit Brazilië!
We zijn inmiddels bijna twee weken in het land van de caipirinha, koffieplantages en waar er 24/7 gevoetbald wordt. We hebben onze eerste dagen doorgebracht in Rio de Janeiro. Hier begonnen we de eerste dag met een duik in de Atlantische Oceaan en een ochtendje bijkomen van onze zware vlucht op de Copacabana. Vervolgens zijn we de rest van de dag de buurt gaan verkennen en hebben we ons aan de eerste caipirinha’s gewaagd. Na de eerste slok van deze typisch Braziliaanse cocktail geproefd te hebben wisten we dat er nog veel zouden gaan volgen in onze tijd hier. De dagen die hierop volgden stonden in het teken van het ontdekken Rio de Janeiro. Zo hebben wij onder andere onder leiding van een gids een wandeling gemaakt door Rocinha, dit is een van de vele favela’s die Rio rijk is. Tijdens de tour kregen wij een kijkje van hoe het dagelijks leven in een favela eruit ziet. Nu is Rocinha een favela waar binnen de politie al enige jaren de overhand heeft en wij dus geen reden hadden om ons hier onveilig te voelen. ((Echter zijn er nog een aantal favela’s waar de politie nog altijd vecht tegen de drugsbaronnen en criminelen die de overhand hebben in deze favela’s. En deze strijd gaat er hard aan toe, zo is er in 2013 nog een politiehelikopter uit de lucht geschoten vanuit een favela. Het enige waar wij voor moesten uitkijken was het weggedrag van de vele mototaxi’s. Dit zijn taxichauffeurs waarbij je achterop de motor springt en die je voor een paar real (omgerekend €1) van de ene kant van de favela naar de andere kant brengen, maar je daarbij wel het idee geven dat je met iets minder geluk al drie keer dood had kunnen zijn!)) Na de favelatour zijn we Lapa gaan verkennen, dit is het stadsdeel dat onder andere bekend is geworden door de Escadaria Selaron . Dit zijn 215 met mozaïek ingelegde traptreden die een verbinding vormen tussen twee delen van Lapa. De kunstenaar van deze kleurrijke treden woonde aan de trap en heeft er twintig jaar aan gewerkt. Waarna de trappenkunstenaar naar verluid zelfmoord heeft gepleegd op zijn eigen kunstwerk omdat hij aan depressies leed.

Natuurlijk mocht een bezoekje aan Christ the Redeemer, ook wel Corcovado genoemd niet missen op ons lijstje. We hadden geluk want de lucht was strak blauw en geen wolkje te zien, de perfectie omstandigheden om het 38 meter hoge Christus beeld is dichtbij te gaan bekijken. Het beeld bevindt zich in een van de vele nationale parken rondom Rio en staat op 710 meter hoogte wat een adembenemend uitzicht over de stad oplevert. Na van het uitzicht genoten te hebben en een selfie met de Verlosser gemaakt te hebben was het tijd om richting Estrela de Favela te gaan!

Een kijkje bij Estrela de favela
Estrela de Favela is een jonge Nederlands/Braziliaanse organisatie die kansarme jongeren uit de sloppenwijken (favela’s) van Rio de Janeiro met een programma van onderwijs en sport de kans geeft op een betere toekomst.
Om jullie een goed beeld te geven van wat ze hier precies doen nemen we jullie mee in een dagje vrijwilligerswerk bij Estrela da Favela. Deze dag begon voor ons met een metro rit van de Copacabana naar Maracana waar ook het bekende stadion staat waar de WK finale in 2014 werd gespeeld tussen Duitsland en Argentinië. Aan de andere kant van het stadion ligt een favela en onderaan deze favela bevindt zich Estrela da Favela. Dit is een jonge kleine school waar de kinderen uit de favela les krijgen in onder andere rekenen, Portugees en Engels. Wij brachten het begin van onze dag door met opvang van de jongste groep tussen 4-6 jaar oud. Met deze kinderen hebben wij onder andere tekeningen gemaakt en puzzels gelegd. Hierna was het tijd voor ons om de groep van 10-14 jaar oud te helpen met hun rekenhuiswerk. De staartdelingen en ezelbruggetjes voor het rekenen met breuken bleken ietwat weggezakt bij ons en dit resulteerde in de nodige fronsende blikken van onze kant in het eerste kwartier. Gelukkig kregen we het al snel weer onder die knie en hebben we de kinderen kunnen helpen met het uitrekenen van de verschillende sommen en het uitleggen waar nodig.
Na het rekenen brak de middag aan en was het tijd voor sport. Vandaag stond meidenvoetbaltraining op het programma. De training begon met een kleine warming up gevolgd door enkele pass en trapoefeningen en afwerken op doel. De kinderen kwamen echter pas echt tot leven op het moment dat de hesjes voor het afsluitende partijspel werden uitgedeeld en vanaf dat moment kon de strijd echt beginnen. Ondanks dat het onderdeel was van een trainingspartij, was de strijd hard tegen hard, werden tackles niet geschuwd en gingen de meisjes vol voor de winst. Bij het laatste fluitsignaal bleef de stand echter steken op een onbesliste 2-2. Dit fluitsignaal betekende tevens het einde van onze dag bij Estrela.

• 19 Juli 2015 - 11:20

Annemarie:

Ha Maurits en Friso,
    Prachtig zoals jullie ons zo beeldend laten meegenieten van jullie belevenissen!
    Dikke kus Annemarie

• 20 Juli 2015 - 22:49

Annemarie:

Hallo Friso,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Bijzondere dag, bijzondere plaats, geniet er maar bijzonder veel en fijn van!
    Van harte,
    Annemarie en Henk